Stories

Innovatie verrijkende verhalen

Visies, bevindingen, ervaringen en creaties van toonaangevende ontwerpers, (interieur)architecten, kunstenaars, innovators en onderzoekers.

Bron: publicaties van STUDIO VI.X in design vakbladen:
Inside Information / DUDE / Office&Culture

Anders-Werken-(Object)

Hoe werkoverleggen speelser, gezonder en innoverender te maken?  Ontwerp daar een Anders-Werken-Object voor! Hoe verloopt zo’n ontwerpproces? Het is als een reis; je verkent, je onderzoekt, je probeert wat uit en al gaandeweg wordt het steeds mooier, het ontwerp; in dit geval het Anders-Werken-Object. Samen met Industrieel Design studenten hebben we een interessant ontwerp parcours -Design Thinking- opgesteld en doorlopen. Het resultaat: fascinerende meubelconcepten die onze fysieke en mentale werkhouding in samenwerken anders maken, creatiever en vitaler.

Read More

Waar creativiteit de ruimte krijgt!

"Innovatie vraagt om speelruimte; om aan de structuur van logica en orde te kunnen ontsnappen. Filosoof Friedrich Nietzsche (1844-1900) schreef ooit: ‘Je hebt chaos nodig om een dansende ster te kunnen baren.’ Ofwel, om echt iets moois, iets vernieuwends te creëren heb je speelruimte nodig", aldus Caroline van der Linden, beeldend kunstenaar en trainer creatief leiderschap bij de Baak.

Read More

Het beeld van morgen!

Het interieur-landschap van morgen ziet er anders uit. In dit artikel noemen we enkele mega-trends, waaronder de behoefte aan ‘Figitaloge’ werkomgevingen: Hoe meer technologie er in ons leven komt, des te groter de nood aan gezelligheid, warmte en menselijk contact. Hoe meer dataverkeer en computerwerk hoe meer we verstarren achter dat beeldbuisje. Hoe voorkom je dan dat creativiteit en geluksgevoel gedurende een dag op kantoor afnemen?

Read More

Hoe te innoveren?

“Wat opvalt, is dat de meest innovatieve mensen en organisaties zich op drie vlakken onderscheiden. Ten eerste: ze zijn eindeloos nieuwsgierig. Ze stellen continu vragen: ‘Hoe kan het anders? Wat is een volgende stap? Van wie kan ik leren?’ Ze hebben hun drang om te onderzoeken en hun kinderlijke verbeeldingskracht om mogelijkheden te zien en uit te proberen niet verloren.”

Read More

Creativiteit, zo zien zij het

“Ik ben een product van deze tijd. Levend in het nu bevraag ik wat ik zie. Dat bevraagde probeer ik te verbeelden. Intuïtief laat ik me meebewegen met de golven van het moment. Wat ik onder inspiratie versta is niet ‘o, even ergens naar kijken, o, dan heb ik ook een idee’. Voor mij gaat het om de spirit, de energie die er is om iets te maken. Dat kunnen gewoon mensen zijn die iets doen zodat ook ik zin heb om in beweging te komen."

Read More

Paviljoen Circl

"We zijn goed in experimenteren. Zo ontstaan nieuwe dingen en ontwikkelen we ons. Dagelijks, terloops, worden we geconfronteerd met mislukte dingen, toevalligheden, waarbij we denken: ‘hé interessant’ of ‘misschien kunnen we het ook zo doen’."

Read More

Gewoon Doen!

"Vormgeving is voor mij het product van een denkproces; een manier om een statement te maken over de wereld. Er zit altijd een statement verborgen in de dingen die ik laat zien. Design en kunstwerken zijn de ‘side-products'."

Read More