Innovatie lab

Routines doorbreken, ruim denken, nieuwe associaties leggen, tot een doorbraak komen,
een goed interieurontwerp kan het creatieve proces stimuleren, maar hoe?

Als ontwerpers, gepassioneerd van het creatieve spel, zijn we ons gaan verdiepen in hoe het creatieve brein te kietelen. Zo ontstond ons label met producten die creatieve interacties stimuleren en zijn we steeds meer interieurontwerpen gaan maken, advies en lezingen gaan geven over innovatieve werkomgevingen. We doceren in ons vak  en schrijven over innovatieve omgevingen –>meer dan 100 artikelen & het boek ‘Nieuwe Werkvormen’. Ja wij zijn vakidioten. Mogen we ook jou inspireren met de vele tools, ontwerpen en tips hieronder?

Tips, Tools & Inspiratie


Tips

voor het stimuleren van creativiteit vanuit het interieur.
Tips verzameld uit eigen onderzoek, wetenschappelijke publicaties, litteratuur en interviews met innovatie experts (professoren, onderzoekers, beoefenaars, psychologen)

ENERGIEKE RUIMTE
De basis voorwaarden waaraan een ruimte moet voldoen om mensen goede energie te geven zijn: hoge plafonds, goed daglicht, vrij uitzicht, licht, frisse lucht , open, relatief rustige omgevingen en groen. Al deze aspecten hebben een positief effect op de hersenen. Je kunt je er beter door concentreren, ze prikkelen je gedachten en ze bevorderen de intrinsieke motivatie. Het zijn stimuli van de creativiteit.

FACILITEER IMPLICIETE KENNIS
Het is met name impliciete kennis – onbewuste kennis of ontastbare kennis- die tot innovatie leidt: kennis die we verwerven op basis van opgebouwde ervaringen, subjectieve inzichten, van context specifieke waarnemingen. Impliciete kennis is niet zo maar over te dragen, het vraagt om uitgebreid persoonlijk contact en wederzijds vertrouwen. Live ontmoetingen zorgen dat we vertrouwen opbouwen en we de hele context mee krijgen, de omgeving, de spreker en de groep. Hierbij zorgt de lichaamstaal van de verteller en de aanwezigen wat we eigenlijk bedoelen, hoe we dat wat wordt gedeeld waarnemen, waardoor het gehele verhaal emotionele waarden krijgt.

MAAK HET HACKABLE
Maak een hackable ruimte die zich flexibel aanpast aan de behoeften van de gebruikers, waar alles anders is dan in de gangbare werkomgeving, waar je niet terug kan vallen op je gewone werkpatroon, op wat je doet achter je bureau, achter je computer, waar geen digitale media is toegestaan, waar je op een andere manier gaat werken anders gaat denken en tot andere inzichten komt. Door mensen uit hun omgeving halen en in een heel andere omgeving naar een vraagstuk laten kijken, verdwijnt het automatisme om weer in het patroon te schieten en kan er een doorbraak worden bereikt, het begin van een nieuw denkpatroon.

Tools


INNOVATIE KAARTEN

Check aan de hand van deze kaarten of jouw interieur het creative brein van de organisatie activeert!

3D INNOVATIE-LAB


Download onze innovatie-lab ontwerpen (biophilic-circulair) en maak ze je eigen.
We maken ook graag samen met je een uniek ontwerp, passend bij jullie organisatie!

VISUAL THINKING


Impact maken met simpele visuals. Leuk en effectief.
Hoe? Dat laten we zien met 1 min tutorials en met simpele tekeningen.

Visual icons


Visual icons
Emotions

Stories


Publicaties

Lees onze publicaties:
Visies, bevindingen en ervaringen van toonaangevende ontwerpers, (interieur)architecten, kunstenaars, wetenschappers,…

Hoe te innoveren?

“Wat opvalt, is dat de meest innovatieve mensen en organisaties zich op drie vlakken onderscheiden. Ten eerste: ze zijn eindeloos nieuwsgierig. Ze stellen continu vragen: ‘Hoe kan het anders? Wat is een volgende stap? Van wie kan ik leren?’ Ze hebben hun drang om te onderzoeken en hun kinderlijke verbeeldingskracht om mogelijkheden te zien en uit te proberen niet verloren.”

Read More

Waar creativiteit de ruimte krijgt!

"Innovatie vraagt om speelruimte; om aan de structuur van logica en orde te kunnen ontsnappen. Filosoof Friedrich Nietzsche (1844-1900) schreef ooit: ‘Je hebt chaos nodig om een dansende ster te kunnen baren.’ Ofwel, om echt iets moois, iets vernieuwends te creëren heb je speelruimte nodig", aldus Caroline van der Linden, beeldend kunstenaar en trainer creatief leiderschap bij de Baak.

Read More

Onze (Post-)COVID werkomgeving

‘We zijn groepsdieren. We hebben wezenlijk persoonlijk contact nodig om onze voorraad oxytocine aan te vullen. We zijn moe van de technologie. Thuis vervaagt het gevoel voor dat geheel; voor het bedrijf, voor collega’s, voor waar je het voor doen’ (GZ-psycholoog Leon van Skils ). ‘Op kantoor ervaar je verbondenheid, daar leer je van anderen, daar werk je samen naar een doel toe’ (Onderzoekspsycholoog Stephan Grünewald). Flexwerken wordt een feit. ‘Er zullen werk-hubs en werk-koffiebars overal in de stedelijke omgeving ontstaan (architect Stefano Boeri). ‘Er zal veel aandacht worden geschonken aan de zintuigelijke beleving, elke plek krijgt een specifieke gevoelswaarde thuis en op kantoor’ (Interieurarchitect Ilse Crawford). ‘De inrichting van kantoren wordt flexibeler en dynamischer. De aandacht zal meer gaan naar het sociaal kapitaal’ (CBRE, McKinsey).

Read More

ONTWERP