Kantoorinterieurontwerp-inrichting-studioVIX
kantoorinrichting-VIXinterieur

Van Leerlandschap naar kantoorinrichting

Vernieuwingen komen vaak vanuit een andere sector, daarom is het interessant om vanuit een ander perspectief te kijken naar het kantoorlandschap. Wat kan de kantoorinrichting leren vanuit het onderwijs?

Nieuwe inzichten in hoe kinderen leren hebben het schoollandschap doen veranderen; waar het kantoorlandschap weer van leren kan. Zeker in het huidige klimaat, waarin we gedwongen worden om ons continue aan te passen aan een veranderende omgeving, om ons leven lang te leren.

Hoe zou een kind het kantoor inrichten?
Een kind interacteert met zijn omgeving intuïtief. Vanuit nieuwsgierigheid verkent hij zijn omgeving en komt hij tot nieuwe inzichten. Al zijn zintuigen zet hij in om zijn omgeving te leren begrijpen en vast te stellen welke plek voor welke activiteit het beste voor hem aanvoelt.

Een gevarieerd leerlandschap

Een diversiteit aan leer- en werk-activiteiten worden in het leerlandschap op een heel klein oppervlak optimaal ondersteund. Het meubilair is verplaatsbaar en voor meerdere doeleinden specifiek te maken. Het vaste zitten in één klaslokaal maakt plaats voor leren en werken op wisselende plekken in wisselende projectgroepen. Het leerlandschap is gevarieerd en reliëfrijk: laag-hoog zitjes, zit/statafels, hard-zacht meubilair, ronde en vierkante tafels, op en af te bouwen podiums… Zo kan het kind zijn ideale leeromgeving opzoeken. Deze verscheidenheid zorgt er tevens voor dat het kind steeds weer vanuit een ander perspectief, vanuit een andere gevoel de lesstof tot zich neemt. Door anders naar de dingen te kijken leer je weer andere dingen. Een ronde tafel zorgt voor een andere mindset dan een vierkante en draagt bij aan een andere groepsdynamiek en een andere dialoog aan tafel.

Kantoorinterieur-inrichting-studioVIX

Een dynamisch interieur

Lang stilzitten is gezond noch effectief. Even van positie veranderen, lopen, fietsen, stimuleert het anders denken, het anders kijken, het verfrist, activeert onze bloed- en zuurstofcirculatie en het zet aan tot doen. Het bewegend leren is dan ook populair. Vanuit een actieve houding kennis halen en er mee spelen, in het lokaal, elders in het gebouw en steeds vaker ook buiten. Beweging is goed voor de ontwikkeling van het kind. De één heeft het ook meer nodig dan de ander om zich prettig te voelen. Ieder kind is anders en kent andere talenten. Een gevarieerd leerlandschap biedt ontwikkelingsmogelijkheden in de breedte aan.

 

Zien doet ondernemen

Het huidige leerlandschap is hokkig noch overvol. Het is een open landschap met een heldere lay-out en goede zichtlijnen. Structuur en overzicht biedt leerlingen rust, een gevoel van veiligheid en controle waarbinnen ze zichzelf kunnen ontplooien. Het moedigt ze aan om op ontdekking te gaan en te experimenteren.
Goede zicht- en looplijnen zorgen bovendien voor verbinding tussen leerlingen en projectgroepen. Door elkaar te observeren leren ze van elkaar in de context. Ze zien hoe de één op de ander reageert. Zichtlijnen naar anderen doen leerlingen bewegen; het zet ze aan naar elkaar toe te lopen, een vraag te stellen of te kijken hoe een ander het doet.

Het onderwijsmeubilair wordt steeds mobieler en multi-functioneler. Het laat zich makkelijk verplaatsen, in positie en functie veranderen. Binnen een beperkt oppervlak kunnen zo vele verschillende leer- en werkopstellingen worden gerealiseerd om in te kunnen spelen op wisselende behoeften: wisselende leerprogramma’s, projectthema’s, groepsgrootten en eigen initiatieven. Het biedt docent en leerling de mogelijkheid om de omgeving zich eigen te maken. Het stimuleert zo ondernemerschap, creativiteit, een thuisgevoel en geeft gehoor aan een grote diversiteit aan persoonlijke voorkeuren en talenten.

kantoorinrichting-voor-de-interactie
Kantoor-inrichting-studioVIX-interieurontwerp-en-advies

Expositie ruimte

In plaats van alles steriel te houden en weg te stoppen achter kastdeuren, wordt in het onderwijs van nu juist het zichtbaar hebben van lesmateriaal en lesresultaten geprefereerd, want zien is doen en inspireert.

Werk laten zien zorgt voor trots. Het geeft een gevoel van ‘O, ik en mijn werk doen er toe’. Een helder expo kader -prikborden, stellingkasten, magneet (white)borden- zorgt voor rust en orde, opdat niet alles wordt volgehangen. Het delen van werk zorgt voor perspectief verruiming; hoe kijkt een ander naar het werk: ‘Zie ik hetzelfde als mijn maatje?  Waarom kijkt hij er anders naar? ’ Zo ontdek je weer nieuwe dingen. Het wekt nieuwsgierigheid op; het startpunt voor leren.

Agile teams op kantoor hangen ook graag hun planningen, doelen, bevindingen en inspiratie op in de ruimte waar ze werken. Het team overzicht, focus en trots. Het maakt dat activiteiten en doelen zichtbaar voor iedereen. Niet onbelangrijk in een digitale wereld waarin ongelooflijk veel kennis wordt gegenereerd en we vaak niet weten waar de ander mee bezig is of waar ons werk aan bijdraagt. Het manifesteren zorgt voor teamspirit. De vrijheid hebben om dingen op te hangen en de ruimte aan te passen geeft ruimte aan creativiteit.

Ons ruimtelijk brein

Een ander inzicht over de school, het leslokaal en het kantoor als locatie die onze brein in de context zet:
Van oudsher zijn wij gewend om in kantoren te werken en in woonomgevingen te ontspannen. We koppelen in ons brein bepaalde activiteiten aan bepaalde ruimtes en het vraagt flexibiliteit wanneer deze contexten gemixt worden. Zo is het bijvoorbeeld lastiger om stof die je in een bepaald leslokaal geleerd hebt, getoetst te krijgen in een gymzaal waar je normaal gymt, maar weet je ook opeens niet meer hoe je moet surfen wanneer je in de wilde zee ligt als je 10 minuten daarvoor de instructies op het droge strandzand hebt gekregen. Bepaalde omgevingen roepen bepaald gedrag op. Zo is het hetzelfde wanneer je vanuit huis een Zoom-meeting hebt met je collega terwijl je zoontje vanaf de gang hoort roepen en tieren. In de ene context ben je vader en in de andere ben je een collega. Dat mixen kost energie. Waarom houden we dat niet gescheiden zoals de ecologische psychologie dat heeft bedacht? _ Josephine Ent

Kantoorinrichting-en-schoolinrichting

Deze 'BLOG' is geschreven door:
Kitty-interieur-ontwerp

Kitty de Groot,

zij is een onderzoekende interieur- & product-ontwerper. Haar interesse ligt in de creatie van positieve interacties tussen ontwerp en gebruikers. Zij is auteur van het boek Nieuwe Werkvormen, docent bij de Office Academy en al meer dan 15 jaar schrijft zij voor het projectinrichtingsvakblad Inside Information. Vele bedrijven heeft zij geadviseerd in hun huisvestingsplannen en geholpen bij hun interieurontwerp.

“Als ik jou mag leren kennen dan kan ik jou verrassen met hoe ruimtelijke ontwerpen jou – jouw organisatie, collega’s, klanten..- kunnen laten groeien, in welzijn, vitaliteit en ambities.”

Josephine Ent houdt zich mij bezig met de knelpunten van de maatschappij. Zij verdiept zich in sociale- en ruimtelijke vraagstukken en het realiseren van ruimtes waar het welbevinden van de mens centraal staat en waar zij zich prettig voelen. Dit doe ze middels het inzetten en onderbouwen vanuit de omgevingspsychologie.

“Wat een omgeving met mensen kan doen vind ik fascinerend. Hoe het ons bewustzijn kan beïnvloeden, waarom je je ergens op je gemak voelt en hoe een ruimte ons tot bepaald gedrag kan zetten.”

NIEUWE WERK- & LEERVORMEN

StudioVIX heeft meerdere artikelen geschreven over het veranderende leerlandschap: hoe nieuwe inzichten in leren onze leeromgeving heeft doen veranderen. VIX doet al jaren onderzoek naar verschillende aspecten van interieurarchitectuur:  identiteit & cultuur, creativiteit & innovatie, hospitality, een gezond werkklimaat, duurzaamheid, het interieur als strategisch bedrijfsmiddel.

VIX interieur projecten
Boek nieuwe werkvormen over kantoorinrichting / kantoorhuisvesting